Alt om Båt - Norges største båtportal
Annonser
Annonser
Temaside :

Tips fra Båtmagasinet - Alle lenker er "pdf"

Ankerfortøyning i bøye. Mange feriehavner har bøyer til angerfortøyning. Her må ankerfortøyningen settes mens båten glir sakte forbi. Båten kan ikke stoppes, da driver den inn i andre båters fortøyninger. Det krever teknikk og en god krok. (Kilde:Båtmagasinet)

Allsidig liggeunderlag. Liggeunderlaget som speidere og fjellturister er så glade i er anvendelig til mange ting, også i båten. Det suger ikke vann, veier ingenting og fyller ikke mye. (Kilde:Båtmagasinet)

Badestige til båten. Badestige er ikke standard på alle båter, men alle bør ha en mulighet til å ta seg opp av vannet. Du kan enkelt lage din egen badestige. (Kilde:Båtmagasinet)

Batteriet i toppform. Er batteriet din dårlige samvittighet? Om vinteren bør det være toppladet for å tåle frost. Hold batteriet i toppform gjennom vinteren, så trenger det bare å lades før båten skal sjøsettes. (Kilde:Båtmagasinet)

Brenn bort gammel maling. Har den gamle oljemalingen på trebåten begynt å flasse av eller sprekke? Da kan det være på tide å fjerne den. Bruker du varme oppnår du ikke bare at treet tørker mens du jobber, du unngår også slipestøv. (Kilde:Båtmagasinet)

Bruk maske. Giftig malingstøv, glassfiberstøv og slipestøv kan gi lungeskader. Det unngår du ved å bruke en støvmaske. Giftig damp fra våt maling, epoxy og polyester unngår du ved å bruke gassmaske. (Kilde:Båtmagasinet) 

Bruk vannfast lim rett. Skal du lime treverk i båten og trenger et kraftig og godt lim som i tillegg er vannfast, bør du bruke Polyuretan lim. Her er tipsene til å bruke limet rett. (Kilde:Båtmagasinet) 

Bygg deg en isbåt. Hvorfor ikke bruke ventetiden til neste båtsesong med en annerledes type båtsport. Bygg deg en isbåt. 50-100 km/t på isen er en fantastisk opplevelse. Profesjonell assistanse kan du få i DN Isbådklubben, Glaciset 8A, 2800 Kgs. Lyngby, Danmark. (Kilde:Båtmagasinet)

Båtutstyr på biltaket. Du kan gjerne frakte en båt eller langt og tungs båtutstyr på biltaket. Men det skal gjøres med omtanke. Ikke bare kan du ødelegge kostbart utstyr, men skulle det falle av taket er du ansvarlig for hva som kan skje. (Kilde:Båtmagasinet)

Dekk båten med presenning. Vinteren er rett rundt hjørnet, og det er snart på tide å ta båten i opplag. Mange velger å ta presenning over båten, og mange gjør det galt. Her er tipsene som gjør at du muligens slipper vinterlige turer på opplagstomta for å spenne opp igjen en presenning som har løsnet. (Kilde:Båtmagasinet)

Fest beslagene med popnagler. Popnagler har mange fordeler, ikke minst fordi de fester godt og det er enkelt. I tillegg kan du feste beslag hvor du ikke kommer til på baksiden. (Kilde:Båtmagasinet)

Fjern gammelt bunnstoff. Når lagene av bunnstoff blir for mange, begynner de å flakke av. Da er det på tide å fjerne alt det gamle, og starte på ny. Kjemisk fjerning av bunnstoff krever over 10 grader. (Kilde:Båtmagasinet)

Flytt båten med håndkraft. På land kan selv båter på flere tonn flyttes litt. Det kan være nyttig, for eksempel for å komme til å jobbe på steder som ikke er tilgjengelig pga krybbe eller bukker. Løft og kloss opp så båten ikke kan falle mer enn 5-20 mm ned. (Kilde:Båtmagasinet)

Forberedt på tåke? Tåka kan være skummel, men er du godt forberedt kan den også være en spennende utfordring. Men hold deg unna skipsleia og ikke glem tåkehornet. (Kilde:Båtmagasinet)
Få skruen løs. I båt kommer du før eller siden ut for en skrue som sitter dønn fast. Her er noen tips om hvordan du overvinner goså denne skruen. Vit at du er sterkere og smartere enn skuen, så går det bra. (Kilde:Båtmagasinet)

Gammel overtro. Ikke se bort ifra at det kan være lurt å være litt overtroisk og lytte til gamle regler. Skal vi tro webredaktøren for "Skippers beste tips" er det spesielt seilbåtfolket som er utsatt for havets mysterier. Det er jo en trøst. (Kilde:Båtmagasinet)
 
Glassfiberreparasjoner. Gikk du på grunn i sommer og fikk skadet glassfiberen? Vent i såfall med reparasjonen til våren, men ta forberedelsene nå. Da får vannet tid til å fordampe i vinter, du unngår frostsprengning og du sparer tid til våren. (Kilde:Båtmagasinet)

Glassfiberreparasjon på vannet. Du kan utføre innvendige glassfiberreparasjoner når båten er på vannet, men for å få maksimalt styrke på arbeidene kreves rett temperatur. Det kan sommermånedene gi deg. (Kilde:Båtmagasinet)

Hold måkene vekk. Måker på båten legger igjen måkedritt. Det er sterke saker, som sviner til og tærer på kalesje, plast og lakkert tre. Det beste er å hlde måkene borte fra båten. (Kilde:Båtmagasinet)

Holdere til kopper og flasker. Skipperen kaller mannskapet til dyst. Da må kopper og flasker settes bort. Her er noen forslag som kan holde dem på plass. (Kilde:Båtmagasinet)

Isoler båten til vinterturen. En båt som skal brukes i den kalde årstiden bør isoleres. Det kan gjøres med enkle matter eller skikkelig isolasjon som i hus. En isolert båt er også en kjølig båt i sommervarmen. (Kilde:Båtmagasinet)

Kast lasso, fortøy bedre. Cowboyer, samer og båtfolk har en ting felles. Livet blir lettere hvis man kan kaste lasso. Tenk bare på hvor mye enklere det blir å legge en ekstra fortøyning fra den pålen du akkurat ikke når. (Kilde:Båtmagasinet)

Kjølhal båten. Å kjølhale båten er en gammel teknikk for å krenge båten nok til at bunnen kan gjøres ren uten å ta båten på land. I tider med mildere bunnstoff kan kjølhaling brukes mot begroing.(Kilde:Båtmagasinet) 

Kort og lang spleising. Om tauet selv fikk velge, ville det bedt om spleis i stedet for knoper og stikk. En god spleising er minst like sterk som en knop, og snillere med tauet. (Kilde:Båtmagasinet)

Kryssfiner til innredning. Kryssfiner er limt av 3-5-7 lag finer. Den er sterkk og lett. Kryssfiner "går" kun 0.2 prosent i fukt, mot vanlig tre som kan gå opptil 5 prosent. Den finnes med 1 eller 2 pene sider som kan vende ut. (Kilde:Båtmagasinet)

Lag en dobbeltkøye. Mange båter har en tradisjonell innredning med en sofa/benk/køye mot hver skuteside i salongen. På noen kan bordet senkes, og danne en dobbelkøy. Men det er også andre måter å innrette en hyggelig dobbelkøy på. (Kilde:Båtmagasinet)
Lag riktig vannlinje. På en ny båt, eller en båt som er omlakkert, kan det være vanskelig å sette vannlinjen. Mal ikke vannlinjen i høyde med vannspeilet, men 3-10 cm over, ellers ser det ut som båten synker. (Kilde:Båtmagasinet)

Landsetting på skinner. Noen steder kan du komme ut for en spennende, gammeldags beddingsvogn når båten skal på land. Riktig utført går landsettingen på skinner, bokstavelig talt. (Kilde:Båtmagasinet)
Lett polering. Du kan polere hele året, bare temperaturen er over 5 grader og været er tørt. Glassfiberens overflate er gelcoat falmer og "kritter" i sommersolen. Poleringen finsliper det døde laget og gir en beskyttende overflate. (Kilde:Båtmagasinet)

Lim ny finer på treluken. De fleste treflater i båten består av kryssfiner. Mange kaller det bare finer, men det er betegnelsen på de enkelte lag i en kryssfinerplate. Hvis det ytterste laget er skadet, kan du lime et nytt, tynt lag finer ovenpå. Slik gjør du det. (Kilde:Båtmagasinet)

Luft dieselmotoren. Dieselmotoren stopper med et host, og vil ikke starte igjen. Helst eller nesten tom tank kan bety at det har kommet luft inn i drivstoffsystemets rør. Da må det luftes. Her er noen generelle råd, men se også i instruksjonsboken for din motor. (Kilde:Båtmagasinet)

Matlaging til sjøs. Det meste av matlagingen om bord skjer i havn eller på sjøen i godt vær. Men på lengre turer må man av og til lage mat når sjøen slår krøll på seg.(Kilde:Båtmagasinet) 

Montere ankervinsj. Større båter, bedre økonomi og et ønske om bedre komfort. Ankervinsj blir stadig vanligere på båtene våre.

Navigasjon - Begynnertips. Hva er best blant linjaler, passere, trekanter og parallellinjaler? Her er tips og ideer til de enkleste redskaper til navigasjon, enten det er på vinterens navigasjonskurs eller på båtens kartbord. (Kilde:Båtmagasinet)

Ny hylle i lugaren. Ikke bor hull i glassfiberskroget for å feste hyller og liknende. Bruk heller glassfiberlapper. Det er enkelt og skader ikke glassfiberen. Gjør det når det er relativt varmt i været, eller sørg for kunstig varme. (Kilde:Båtmagasinet)

Nye madrasser i kahytten. Nye madrasser - eller nytt trekk på de gamle - gir det "ny båt" med enkle midler. (Kilde:Båtmagasinet)
Når ankeret sitter fast. Det hender dreggen eller ankeret setter seg fast på bunnen. for eksempel i havn, der kjettinger og moringer ligger utenfor bunnen. Slik kan du komme deg løs igjen. (Kilde:Båtmagasinet)

Når kranen løfter båten. Det er kranføreren som bestemmer og kranen som gjør hele jobben, men båteieren skal vite hva som skjer og være klar til å hjelpe. Hvis kranen får vente, vil det løpe på kostnader. (Kilde:Båtmagasinet)

Overvintring i vannet. Båten kan overvintre i vannet. Fordel: Mulighet for å forlenge sesongen. Båten har det "varmere" i null grader i vannet enn i frost på land. Vårpussen kan gjøres senere, i mer behagelig temperatur, når båten tas på land en ukes tid i mai eller juni. (Kilde:Båtmagasinet)

Polering av rustfritt stål. Rustfritt ståls beskyttelse er blant annet stålets blanke overflate. Men overflaten kan bli ru, og få et rødlig "rustskjær". Det kan tørkes eller poleres bort. (Kilde:Båtmagasinet)
Praktiske knoper og stikk. Her er noen tips som forbedrer og forenkler jobben med å slå og løsne kjente knoper og stikk. Her er det også et par nye knoper du kan ha glede av. Har du for eksempel hørt om "kjærlighetsknop"? (Kilde:Båtmagasinet)

Redd rustent verktøy. Har verktøyet rustet i somerens fuktige luft, eller som en følge av at det har ligget i vann nede på kjølsvinet? Fortvil ikke, her er tipsene som får verktøyet til å virke som nytt. (Kilde:Båtmagasinet)
Reparerer med lim. Tremast, flaggstang, rorkult eller annet tre som er skadet eller brukket kan repareres med lim, og det beste av alt, det blir like sterkt som det var før det brakk. (Kilde:Båtmagasinet)

Reparer sandwichdekk. Dekket på en glassfiber båt er ofte en sandwichkonstruksjon. Dette er normalt veldig sterkt, men det kan få bløte sider som gir etter. De bør repareres før de "sprer" seg. (Kilde:Båtmagasinet)

Rigg et nødror. Det skjer forhåpentlig aldri. Men du kan en gang få bruk for et nødror for å komme deg til havs. Les dette og vær forberedt. (Kilde:Båtmagasinet)

Råd om presenning. Plastpresenning surret på riktig måte slites minst, og kan holde i mange år. Her er noen gode råd fra profesjonelle som bruker presenninger til daglig. Ja, for du har vel presenning til båten? (Kilde:Båtmagasinet)

Sikker ankring. Ankring skal være trygt. Det er ikke nok å håpe at ankeret holder. Du skal være sikker. Følg noen gode råd og sørg for at ankeret er stort nok for å holde båten din. Da kan du oppleve en fin sommer på svai. (Kilde:Båtmagasinet)

Sikker sleping. Alle kan komme ut for havari som gjør sleping nødvendig. Det kan være du som trenger hjelp, eller du må hjelpe en annen. Pass på i bølger, forsikringen dekker ikke alle skader ved sleping.(Kilde:Båtmagasinet) 
Skjærgårdsankring. Ankring i skjærgården mellom holmer og skjær er koselig og trygt. Havbunnen er ikke stein, men oftest mudder og leire vasket ut gjennom millioner av år. Den beste ankerplassen har både kvelds- og morgensol, prøv å finne den.(Kilde:Båtmagasinet) 

Skraper og skraperteknikk. A skrapen kan brukes til grovt arbeid er velkjent. Men den kan også brukes til finere arbeid, nesten som en høvel. (Kilde:Båtmagasinet)

Skruer som holder. En skrue som brekker kan være en liten katastrofe. Den er vanskelig å få ut, og kanskje må hele beslaget flyttes. Her er håndverkerens tips for å få skruer inn og ut, uten å brekke dem. (Kilde:Båtmagasinet) 

Slepejolle og gummibåt. Mange ferdes på fjorden og i skjærgården med jolle eller gummibåt på slep. Da er den alltid klar til bruk. Men det er ikke alltid best å slepe, og i havn på du ta spesielle hensyn. (Kilde:Båtmagasinet)
Slik takler du tauet. Enden av et tau - tampen - vil flise seg opp hvis den ikke blir taklet. I gamle dager taklet man ved å vikle seilgarn rundt tampen. Moderne tauverk kan takles på mange andre og enklere måter. (Kilde:Båtmagasinet)

Spansk takling. Spansk takling er en blanding av spleising og knop. Den kan brukes til pynt eller praktiske løsninger. (Kilde:Båtmagasinet)

Stopp lekkasjen. Dryppende vann i båten er ikke bare irriterende og generende. Det er også er faresignal. For fuktighet vil gi korrosjon under beslag og mugg i båten. I tillegg vil det være vanskeligere å holde varmen. (Kilde:Båtmagasinet)

Støtteseil på motorbåten. Fiskebåter og noen motobåter har mesan eller støtteseil. Det holder baugen mot bølgene i stilleligge og demper rulling i bølger. En mast er også et gunstig sted å plassere antenner, flagg og lanterner. (Kilde:Båtmagasinet)

Støyfri natt i feriebåten. Det er irriterende å bli vekket av støy om nattn i feriehavnen. Enten det er fra egen båt eller naboer. Her er noen råd for å forutse støy og forebygge nattlige utflukter. (Kilde:Båtmagasinet)

Ta vare på redningsbåten. Redningsflåten kan redde liv. Men da må den oppbevares riktig og tas jevnlig inn til ettersyn. Flåten er dyr i innkjøp, og det lønner seg å investere en tusenlapp eller to på ettersyn for å ta vare på sikkerheten. (Kilde:Båtmagasinet)

Ta vare på teaken. Teaktre brukes i stor utstrekning på moderne båter. Fordelene er i første rekke at det er holdbart og sklisikkert. Her forteller vi deg hvordan du best vedlikeholder det. (Kilde:Båtmagasinet)

Tau i propellen. Tau i propellen er et av de potensielt verste ulykkene du kan ha. Manøvreringsevnen blir borte, og det kan vøre kritisk ved manøvrering i havn. Hold utkikk etter flytende tau, og sørg for at dine egne fortøyninger ikke sleper i vannet. (Kilde:Båtmagasinet)

Tett med fugemasse. Lekker båten? I så fall kan litt fugemasse ordne opp og stoppe de fleste "lokale regnbygene" inne i båten. Her er tipsene som fungerer bedre enn paraplyer og bøtter. (Kilde:Båtmagasinet)
 
Tips for nattseilas. På sensommerens og høstens båtturer kan du komme ut for interessante nattseilaser. Natten er ikke så mørk som den ser ut inne fra en opplyst havn. (Kilde:Båtmagasinet)

Tips om båtens propell. Her ser du hvordan propellen virker bra- eller ikke. Bruk disse tipsene til å gjøre små endringer om kan gjøre propellen mer effektiv, eller vurdere en større ombygging. (Kilde:Båtmagasinet)

Tips til godt bruk av sjøkart. Skal sjøkart oppbevares rullet eller brettet? Merk og sorter kartene godt, så det er lett å finne fram. (Kilde:Båtmagasinet)

Tæring i saltvann. Sjekk båtens undervannsskrog jevnlig. Saltvann, pluss to forskjellige, hvorav det ene kan være kobber i bunnstoffet, vil gi en galvanisk tæring. Metaller skal beskyttes med en anode og vantett maling. (Kilde:Båtmagasinet)


Utnytt strømmen. Alle våre farvann har mer eller mindre strøm. Du kan utnytte strømmen til din fordel. (Kilde:Båtmagasinet)

Utnytt stuverommet. Stuerommene i båten kan ofte være store, dype rom der tingene ligger i en haug nederst. Med enkle hyller og skillevegger gir ekstra plass og bedre oversikt. Da blir det lettere å finne tingene når du trenger dem. (Kilde:Båtmagasinet)

Velg rett slipemaskin. Vårklargjøringen blir lettere med den riktige slipemaskinen, men utvalget er stort. Her får du nyttige tips om valg og bruk. (Kilde:Båtmagasinet)

Velg riktig støtte. Forsikringen dekker ikke skadene hvis båten velter av råte eller rust i bukker eller krybbe. Det finnes flere former for solide opplagsbukker, der støttene kan endres sånn at du kommer til for å pusse og stoffe. (Kilde:Båtmagasinet)

Verktøy ombord. Verktøyskassens innhold skal hjelpe deg ut av de fleste situasjoner ombord. Verktøy skal gjerne ha flere funksjoner enn hva produsenten hadde tenkt, for det er sjelden plass til all verdens spesialverktøy i båten. Her noen små tips. (Kilde:Båtmagasinet)

Vinterklare tips. Her er en huskeliste med noen av tingene du må gjøre med båten før den er klar for vinteren. Høstens plikter er viktige for å møte vinteren med god samvittighet. (Kilde:Båtmagasinet)

Nyheter Artikler Tester

Utvalgte artikler

BÅTNYTT

Webkamera

Annonser